Veckans hus – Världsarv

Det är första gången jag deltar i denna utmaningen, Veckans hus. Men eftersom temat är Världsarv kunde jag inte låta bli att visa upp några av alla mina bilder på Världsarvet, Skogskyrkogården.

De första bilderna är på Trons kapell, Hoppets kapell, Heliga korsets kapell samt Skogskrematoriet. I förgrunden ligger den vackra näckrosdammen.

Almlunden som jag dokumenterat många gången under årets gång. Gillar den just då solen trillar ner.

Ännu en bild i solnedgångens ljus.

En grå bild med massor av regn denna dagen jag besökte Skogskyrkogården. Kapellet i bakgrunden är Uppståndelse kapellet. Detta kapell och denna vägen var med i filmen ”Bröllopsfotografen”. Fast det var betydligt mycket bättre väder i de scenbilderna.

Alla själars dag, dagen efter Alla Helgons dag, då ljusen är tända på många gravar. Vackert att titta på denna dag med eftertanke.

Ännu en bild från Almlunden. Många tänder ljus Alla själars dag.

Mer om Skogskyrkogården.

Är man i Stockholm kan jag varmt rekommendera ett besök på Skogskyrkogården. Platsen är mycket stor det tar sin lilla tid att ta sig igenom hela kyrkogården. Jag har besökt kyrkogården vid olika tider under året och tycker att varje gång har det varit en upplevelse oavsett årstid eller väder. Givetvis ett besök till Greta Garbos gravplats är ett måste!

3 comments on “Veckans hus – Världsarv

  1. Så har jag hittat tillbaba till din blogg 🙂 nu skall jag spara länken – igen
    härlig dokumentation från den vackra kyrkogården, från de strama kapellen till de vackra solnedgångsbilderna. Bilden från alla själars dag är perfekt med sina skuggfigurer!

  2. Tack för dina fina bilder. Jag önskade verkligen den här omgången att jag skulle få se bilder från Skogskyrkogården. Och dom kom till slut. Så oändligt vackra dessutom.
    Tack

  3. Ping: Resumé – Världsarv II | Veckans Hus

Kommentera

