Fototriss – Inspirationskälla

fototriss inspiration 1

Från och med denna hösten har jag en ny inspirationskälla. Det är fjällvärlden, det var magiskt och helt underbart att komma upp under vecka 38. Att se detta och bara njuta av stillheten och det fantastiskt vackra vädret som vi hade tur att få. Denna bilden är tagen från Åreskutans topp och någonstans där långt borta bör Östersund ligga.

fototriss inspiration 2

Min andra inspirationskälla är havet och Skåne. Detta är en bild tagen i november för något år sedan. I bakgrunden syns ”flasknosdelfinen” eller Stenshuvud som den heter. Vid denna tidpunkten på året är det lugnt och stilla. Fast havet kan mullra då vind och regn drar in.

fototriss inspiration 3

Denna inspirationskällan är nattfotografering. Det är hur roligt som helst men kräver min kvinna. För den som inte testat kvälls/nattfotografering kan jag verkligen rekommendera det. Byggnaden på bilden är Riksdagshuset. Även fotografering i staden är en stor inspirationskälla.

Jag har ytterligare en stor inspirationskälla och det är min sambon som inte ville vara med på bild! Det är hon som peppar mig och en gång i tiden fick mig till att börja fotografera igen efter många års uppehåll från den analoga fotograferingen. Det är hon som snäll följer med och sitter i bilen och läser sin bok eller tidning då jag är ute och fotogreferar.

20 comments on “Fototriss – Inspirationskälla

  1. Fjällen under icke vintertid står på önskelistan!Har stått där på toppen av Åreskutan under vintersäsongen, inte illa det heller.
    Andra fotot ger mig en skön inre lugn. Gillar motivet och gråskalan.
    Visst är det spännande med nattfotografering. Det gäller bara att lura med någon som sällskap. inte kul att stå där ensam i mörkret med stativ!
    Ha det gott!

  2. Ha, ha ja du det är det samma här.. min man följer troget med mig på mina rundor.. men inte alltid är han så himla glad för att sitta i bilen, då följer han med.. vill sällan eller aldrig vara med på bild, men idag fick han ett litet hörn;-)
    nattfotografering har jag inte utövat så mycket.. men nu när vintern kommer blir det säkert så:-)
    Din natt bild är ju fantastisk och inspirerar mig:-)

  3. Fjällvärlden på sommaren har vi besökt många gånger. Man känner den rena luften och kan dricka ur de porlande bäckarna.Till nästa sommar står det på önskelistan. Nattfoto har jag inte prövat. Till det behövs ett stativ.Fint foto på Riksdagshuset. Det kan gå med en stadig axel att luta sig emot.Anita

  4. Nattbilden får mig att gå igång flera gånger om, det är något som jag är väldigt sugen att testa på… Sedan måste jag bara säga att jag och sambon skrattade gott åt din rader om sambon som alltid följer med med bok/tidning som sällskap. Det stämmer på pricken in här också, min sambo är otrolig, mil efter mil kör hon mig med tidningen som sällskap, bara för att jag ska få krypa omkring och förtrollas av det lilla och det stora. Vilka sambosar vi har 😀

    Må Gott/E-L

  5. Jättefin triss och inspirationskälla. Så mysigt det lät att ha en kärlek i livet som följer med och ”gillar läget” och delar dagen trots att det inte dennes intresse!! en sån skulle jag med vilja ha!
    Tycker särskilt mycket om mittenbilden det är vackert lite råkallt höstljus över hela bilden. Den förmedlar ro och tid till eftertanke. Fint!
    Ha en riktigt bra kväll. Anna

  6. Vilka bra inspirationskällor du har… och den sista är värd sin vikt i guld =) … den sista bilden (nattbilden) är helt fantastiskt. Nu blev jag också inspirerad, jag ska försöka komma iväg någon kväll jag med…

Kommentera

