Utan Ord…

Utan Ord vecka 7

Fler Ordlösa bilder hos Pumita!

24 comments on “Utan Ord…

  1. Kommentera gärna vad ni tycker om bilden! Vad den ger Dig för känslor.
    Om bilder är fototekniskt bra eller om det finns något som skulle kunna göra för att göra bilden ännu bättre. Kompositionen med mera.
    Jag är lite trött på att bara få kommentarer med att bilden är bra med mera!

  2. Lugnt och stilla. Tid för eftertanke.
    Jag är ingen fotoexpert så jag tänker inte försöka kommentera hur du skulle kunna göra bilden bättre. Jag håller mig till känslorna. Take it or leave it ;-).

  3. Jag varken kan eller vill kommentera tekniken eftersom jag är en glad amatör men tycker att det är bra att du reagerar på kommentarerna – som kedjans ”ägare” också gärna vill ha. 😉 Tanken med fotokedjan Utan ord är att man ska tänka efter, berätta en historia, ett minne, fakta eller liknande. Och att deltagarna kommenterar det de ser, vilka tankar/känslor bilden väcker hos dem. Jag har själv också gjort mig skyldig till att bara skriva ”Härlig bild!” men jag skulle aldrig skriva det om jag inte tyckte så. Ibland har jag inte tid att skriva mer men vill ända visa att jag såg bilden och tyckte om den. Ibland kan det vara så att bilden inte säger mig nånting. Jag har också funderat över om det vore vettigt att begränsa antalet deltagare i en kedja. Det är orimligt att hinna med att ge konstruktiv feedback till alla bilder om det finns 1511 bilder i kedjan. Det är iofs inte aktuellt för Utan ord just nu men om det skulle bli för stort att hantera. Ojoj, nu blev det en lång kommentar men det är bra att detta kom upp.

    Jag kan se ganska många likheter med min bild, inte det tekniska utförandet då men i övrigt. Bilden utstrålar lugn och eftertanke. Det är vackra färger på den, speciellt stenarna.

    Önskar dig en trevlig måndag!

  4. Jag är alldeles för grön när det gäller foto för att uttala mig och du är alldeles för duktig. 😉 Men vad jag känner är harmoni i bilden. Du har ju fått med både himmel och hav. Vackra färger och läckert ljus. Jag skulle gärna sitta där och hämta energi. 🙂
    Ha det gott.

  5. Jag håller med de andra: du är alldelles för duktig för att jag ska kunna ge riktig kritik. Enligt min helt amatörmässiga synpunkt utstrålar bilden lugn och frid. Färgerna är helt perfekt för ändamålet. Kompositionen tycker jag är bra med människan ute på kanten, hade du placerat honom/ henne i mitten skulle det inte bli samma harmoni.

    Du har en award att hämta hos mig om du vill 🙂

    lairama.wordpress.com

  6. Hej Akson, svårt det där… Precis som Pumita så uttrycker jag aldrig att jag gillar en bild om jag inte gör det. Men ibland har man inte tid att fördjupa sig i analys och skriver då någon snabb kommentar istf att inte alls kommentera. Tycker att det är trevligare att visa sig än att bara smyga förbi:)
    Är lite rädd för att skriva något som sårar. Det är svårt att uttrycka det man vill säga på bara några rader. Det är lätt att bli missförstådd. Men nu har du utryckligen begärt att få höra vad vi tycker så då tål du säkert det;)
    Fina mättade och kontrasterande färger och en fin komposition. Fast jag hade beskurit bilden lite mera i nederkant eller möjligen tagit med lite mera av himlen för att inte få horisonten mitten.
    Må så gott!

  7. Hej Akson!

    Jag håller med både Pumita och Ninni.. gällande detta med kommentarerna. Självklart finns inte alltid tid att gå in i analys eller full kunskap till detta. Men att lämna något, överhuvudtaget, tycker jag personligen är bättre än ingenting alls 🙂
    Sen finns det olika typer av fotograferande människor. Vissa vill delta för att det är kul!
    Andra för att utveckla sitt fotograferande.
    Ingen ska känna sig dum eller ‘not belonging in the club’ enligt mig.

    Till ditt foto då..
    Fina reflektioner i vattnet och jag gillar kompositionen att du placerat personen till höger, det skapar en känsla av drama i bilden.
    Jag skulle som Ninni beskurit bilden i nederkant en aning.
    Min känsla när jag tittar på bilden är både stillhet och tvivel. Vad som rör sig i huvudet på personen på piren/bron. Kommer han/hon dit ofta? Är det för att samla kraft, eller för att hoppa…?

    Må gott o ta gärna en titt med kommentar hos mig!

  8. Verkligen snygg grafisk bild där man ser piren och horisonten med havet som ett litet blått streck emellan. Känslan kommer fram, det skulle kunna vara jag själv som står där…håller inte på med photoshop (ännu) men skulle kanske ha jobbat lite med kontrasten på himlen och få molnen att framträda ännu mer dramatiskt.

  9. Bilden skulle kunna få mig att känna frid, lugn, stillsamhet, etc… men sen får mig snarare att dra åt ensamhet & sorgsenhet.

    Gillar starkt hur himmel och hav möts med endast en mur mellan, å andra sidan kan en mura vara allt som krävs.

    En plats att reflektera, tänka och när lugnet infunnit sig kaske ladda batterierna.

    Får man fråga var bilden är tagen?!?!

    Ps. Tekniken kan jag tyvärr inte säga mycket om, som jag kommenterade inne hos Pumita. Ds

  10. En bild som skulle kunna tolka ensamhet och utanförskap, likväl som lugn och ro med en meditativ känsla…… Fast det första jag tänkte på var faktiskt ”ensam i hela stora världen”

  11. Hej igen!
    Intressant diskusion du har fått igång,gillas.
    Till fotot.Det enda jag tänkte på är som redan nämts det där med att lägga horisonten ung i mitten.Men jag har aldrig förstått att det skulle vara fel,ibland passar och ibland känns det helt fel.Här finns ju dessutom flera ”linjer” i och med vatten reflexen.
    Minns känsla är ”lugnet före stormen”!
    Ha det gott!

  12. En snyggt komponerad bild. Jag funderade ett tag på om du inte skulle ”flyttat ner” stenbryggan och fått med mer himmel. Men sedan såg jag att man skulle tappa vattenspegligen av personen till höger och det vore tokigt.

    Bilden lyfter och blir onekligen mer spännande med personen som står längt till höger – annars skulle det ”bara” blivkit ännu en vacker bild.

    Om du beskurit den något, prova om du vill att ta med mer himmel, så att inte bron kommer så mycket mitt på. Men i det stora hela är det nog en petitess.

    Om du kommer tillbaka till samma plats och om det går skulle det vara kul och se vad som händer om du kan placera dig lite högre upp (jag vet ju inte om det är möjligt). För att möjligtvis inte komma så rakt på.

    Det är häftigt att bilden är både lugn (personen) och dramatisk (molnen) på en och samma gång. När man kan fånga flera känslor i en och samma bild blir den än mer spännande.

  13. jag älskar att sitta vid havet och se hur allt speglar sej i vattnet och återges en smula ”censurerat”. Din bild behöver inte någon konstruktiv kritik från min sida. den är tyst, lugn och vacker.

  14. En bra bild som andas stillhet och harmoni. Det talar för sig själv utan ord!Den ensamma personen är viktig för utan den hade bilden fallit platt. Jag tycker det är bra att personen står till höger och inte i bildens centrum

  15. Tack för att Ni tagit er tid att kommentera!

    Jag försökte att beskära bilden men den föll platt då eftersom spegelbilden av människan då försvann. Gjorde även ett försök med att beskära himlen men det såg helt galet ut!
    Därför fick bilden se ut som den gjorde det enda som är gjort är att horisonten är upprättade och är numera vågrätt samt att murens färgerna blivit lite mera mättade.

  16. Nu ser det nästan ut som om jag försöker hänga ut dig men det var inte alls meningen! Tvärtom, jag håller med dig om att det är roligare att få personlig feedback. Att jag sedan inte förstår mig på tekniken är en helt annan sak. Men jag är ju inte obildbar och lär mig gärna. 😉

  17. Du gjorde rätt i att inte beskära bilden, helheten med spegelbilden ger ett lugnt men ”liten på jorden” intryck, personligen skulle jag har lagt på mer skuggor, men jag är tokig i mörka bilder… för mörka ibland 😉

    Ha en fin dag 🙂

  18. Jag håller med både Pumita och Ninni.. gällande detta med kommentarerna.

    Varför mixtra med bilden? Varför inte låta den vara som Du fotoade den från början? Ett foto är något man tar för att man gillar vyn inte för att retuchera till ett perfekta fotot för det finns inte och kommer inte att finnas.
    Naturligt är bäst.
    Din bild ger en känsla av ensamhet, kyla, stirrar man tillräckligt länge på vattnet så ser det ut som det rör sig, kul. Men väldigt vackert, och Sommartid är det säkerligen ännu vackrare.

  19. Eftersom jag fotograferar enbart i RAW är någon form av redigering mer eller mindre ett måste. Visst finns det bilder som jag mer eller mindre inte rör men flertalet är det alltid något som behöver justeras för att få det resultatet jag vill ha.

Kommentera

